Monday, August 9, 2010

Penyakit Japanese Encephalitis (JE) membimbangkan masyarakat.


Penyakit Japanese Encephalitis(JE) merupakan:


  • Suatu penyakit yang menyerang susunan saraf pusat(otak) mengakibatkan radang otak mendadak yang disebabkan oleh virus JE.

  • Sejenis penyakit yang disebabkan oleh virus yang disebarkan melalui gigitan nyamuk Culex.

Penyakit JE merebak melalui Virus JE yang akan membaik di dalam tubuh khinzir (perumah pengganda). Apabila nyamuk betina Culex menghisap darah daripada khinzir, ia membawa bersama virus JE. Selepas 14 hari nyamuk ini berupaya untuk menyebarkan virus JE kepada perumah baru iaitu khinzir yang lain atau manusia. Manusia dan khinzir biasanya lebih mudah dijangkiti dengan virus JE apabila digigit oleh nyamuk Culex yang membawa virus. Namum manusia dan khinzir adalah perumah yang terakhir( dead and host). Oleh itu, penyakit ini tidak akan menyebarkan dari seseorang pesakit kepada seseorang individu yang lain dan tidak akan merebak melalui pemakanan daging khinzir.


Tanda-tanda Pesakit JE



  1. deman

  2. sakit kepala

  3. lemah anggota badan( malasise)

  4. resah meracau( confusion)

  5. mengantuk(drowsy)

  6. sawan(convulsion/fits)

  7. lumpuh(paralysis)

  8. tidak sedar diri(coma)

Seseorang yang digigit oleh nyamuk Culex yang membawa virus JE akan menimbulkan simptom-simptom penyakit dalam masa sebanyak 5 hingga 15 hari.


Pencegahan



  1. sesiapa yang tinggal berdekatan dengan kandang khinzir boleh mencegah penyakit JE dengan mengelakkan daripada gigitan nyamuk. Contohnya, tidur dalam kelambun, menggunakan ubat racun serangga( lingkiran nyamuk" repellent","aerosol" dan lain-lain)

  2. memasang jejaring nyamuk pada setiap tingkap.

  3. memakai baju lengan panjang dan seluar panjang ketika berada di luar rumah.

  4. menhapuskan tempat pembiakan nyamuk dengan memastikan saluran perparitan yang sempurna dan air tidak bertakung.

  5. menjaga kebersihan kawasan rumah dan membuang semua peralatan buruk yang akan bertedur dengan air hujan.

Rawatan


Secara umunya, masih tiada rawatan yang khusus bagi mengubati penyakit JE. Pemberian ubat demam adalah bagi mengelakkan pesakit daripada demam panas dan mengawalkan suhu badan.Kanak-kanak yang berusia 15 tahun harus mendapatkan suntikan vaksin JE kerana mereka merupakan golongan yang berisiko tinggi untuk dijangkiti penyakit JE. Vaksin yang disuntikan dihasil daripadalultur otak tikus tetapi menberi kesan sampingan kepada pesakit. Contahnya alahan di kulit dan bengkak di kulit.

No comments:

Post a Comment